To Cloud Or Not To Cloud

To Cloud Or Not To Cloud

To Coud Or Not To CloudSteeds vaker krijgen we vragen van klanten over de zin en onzin over cloud en dat is niet zo vreemd natuurlijk, zeker gezien het feit dat giganten als Microsoft niets liever willen dan dat kleine bedrijven overgaan naar de cloud. Cloud diensten gaan vaak hand-in-hand met SAAS (software as a service). Een SAAS dienst is webbased software die vanaf internet wordt aangeboden. Voorbeelden van SAAS producten zijn Office365 en Exchange online, maar ook Gmail is feitelijk een SAAS dienst.

Als er eenmaal besloten is om de cloud in te gaan, komt je voor de volgende belangrijke keuze te staan, namelijk voor welke leverancier er dan gekozen moet worden. De keuze van leverancier zal vaak ingegeven worden door de SAAS diensten die je wilt gaan gebruiken.

Wil je bv persé werken met de Office365 producten van Microsoft dan zul je ook moeten kiezen voor de cloud oplossing van Microsoft. Ga je geen gebruik maken van SAAS diensten, dan ben je vrijer in de keuze van cloud leverancier.

Om een goede afweging te kunnen maken of je gebruik wilt maken van cloud en SAAS diensten, moet met meerdere factoren rekening gehouden worden. Daarom zetten we hier de belangrijkste voor- en nadelen nog eens op een rijtje.

De voordelen vaN DE cLOUD

Lagere investering

Je hoeft zelf niet te investeren in licenties voor de software, als je Microsoft Office gebruikt weet je al wat je daarmee uitspaart. Als je volledig in de cloud gaat werken, spaar je ook de kosten uit voor hardware en het onderhoud daarop.

Toegankelijkheid

Je kunt overal en altijd inloggen op de kantooromgeving en aan het werk gaan. Je hoeft dus geen extra telewerk oplossing meer te implementeren om onafhankelijk te zijn van plaats en tijd en de openingstijden van het kantoor.

Backup & Recovery

Het backuppen en terugzetten van bestanden wordt door de cloud-provider geregeld en doorgaans doen ze dit goed. Je hoeft hier zelf dus niets voor te regelen, het zit inbegrepen in de cloud-dienst.

Hardware failover en redundancy

De cloud-provider is verantwoordelijk voor de hardware. Over het algemeen worden je bestanden, alsmede de virtuele servers waar de cloud-diensten op worden gehost verspreid over meerdere datacenters. Hardware is dus niet alleen dubbel uitgevoerd maar ook geografisch gespreid.

Schaalbaarheid

Cloud-diensten zijn heel makkelijk en snel op te schalen in opslagcapaciteit en aantal gebruikers. Door de flexibiliteit en schaalbaarheid kan het snel en probleemloos meegroeien met uw organisatie.

Milieuvriendelijk

Cloud-diensten kunnen heel efficient kunnen functioneren doordat er heel veel mensen op een (fysieke)server kunnen werken. Hierdoor is de CO2 footprint veel lager dan als je met eigen servers werkt.

De nadelen VAN DE cLOUD

Beveiliging en privacy

Dit is een van de grote discussiepunten van het werken in de cloud. Je vertrouwd een externe partij al je gegevens en bestanden toe. Als je organisatie werkt met (privacy) gevoelige informatie is het zaak goed de kleine lettertjes te lezen wie er toegang hebben tot de data. Zorg er dus voor dat je in zee gaat met een betrouwbare dienstverlener.

Faillissement

Ook is het van belang te weten wat er met je data gebeurd in het geval van een faillissement of wanneer de cloud-provider failliet gaat of er mee ophoudt. Heb je nog toegang tot de data als je je betalingsverplichtingen niet meer na kunt komen of bij andere geschillen, is ook van belang om te weten.

Juridisch

Als je cloud-diensten afneemt van een Amerikaanse dienstverlener (Google of Microsoft) en de data bevind zich op Amerikaans grondgebied, dan valt dat onder de Amerikaanse wetgeving. Deze verschilt van de Nederlandse en Europese wetgeving, dus wees je daar van bewust.

Afhankelijkheid van de leverancier

Keuze van leverancier is zeer belangrijk. Als je namelijk eenmaal een tijdje bij een bepaalde leverancier zit, kan het wel eens heel lastig worden nog over te stappen. Het overzetten van grote hoeveelheden data van de ene cloud-provider naar de andere is vaak heel erg lastig. Het gebrek aan standaarden is ook vaak een probleem bij het switchen van cloud-provider.

Technische problemen en downtime

Weest je er van bewust dat ook bij cloud-providers storingen kunnen (en dus zullen) optreden. Daarnaast ben je direct afhankelijk van de kwaliteit van je internet verbinding en dat maakt het werken in de cloud ook kwetsbaar.

Beperkte controle en flexibiliteit

Je kan niet zelf bepalen met welke versie van softwarepakketten je wil werken. Het is one-size-fits-all. Integratie tussen pakketten in de cloud onderling is over het algemeen goed. Daarentegen is de integratie met software pakketten die niet in de cloud staan is vaak niet mogelijk, evenals maatwerk, je werkt altijd met de standaard software. Het installeren van plugins of add-ons is ook niet mogelijk.

Conclusie

Het is belangrijk te realiseren dat overige (specifieke) software die je gebruikt meestal gewoon lokaal op je eigen server(s) blijft draaien. Denk hierbij bv aan financiële- of CRM-software. Als het nodig is om vanuit deze software koppelingen te maken naar bv de Office applicaties middels add-ons of plugins, dan is dat meestal niet mogelijk met cloud en SAAS oplossingen.

Zoals je ziet zijn er nogal wat dingen waar je aan moet denken om een weloverwogen beslissing te kunnen maken. Daarnaast is elk bedrijf natuurlijk anders en zullen er vaak specifieke dingen zijn waar je aan moet denken of waar je rekening mee moet houden. Ter afsluiting zou ik willen zeggen dat cloud en SAAS diensten erg handig kunnen zijn, maar tegelijkertijd zeker niet zaligmakend.

leave a comment