Heeft u uw IT beheer goed op orde?

Heeft u uw IT beheer goed op orde?

Een veel gehoorde kreet op de vraag of het IT beheer goed geregeld is luidt: “Het draait toch?” of “Wij hebben nooit problemen”. Maar als je dan door vraagt ligt het vaak toch iets genuanceerder. Ook kunnen mensen op de werkvloer een andere mening zijn toegedaan dan de manager die niet zelf met product “abc” of “xyz” werkt. 

closed2

Bovendien, het kan wel allemaal goed gaan, maar de echte vraag is: “wat heeft u geregeld voor als het NIET goed gaat”. Pas als zich een ernstig incident voordoet, zult u aan den lijve ondervinden of dingen werkelijk goed geregeld zijn. Het komt niet zelden voor dat men in de waan is dat alles goed voor elkaar is, terwijl er in werkelijkheid aan veel dingen niet gedacht is.

Daarom is het verstandig hier iemand voor in de arm te nemen die weet waar je op moet letten en waar je rekening mee moet houden. Preventief beheer kun je het noemen, zorgen dat je voorbereid bent op dingen die mis kunnen gaan.

Dit is een belangrijk aspect van het IT beheer en dus is het zaak een vorm van beheer te vinden waarin dit geborgd is. Wij hebben een filosofie over hoe dit het best gedaan kan worden en die zal ik u in deze blog uitleggen.

 

IT beheer, de verschillende methoden

Er zijn verschillende manieren om het beheer van je kantoorautomatisering te regelen en dit zijn de belangrijkste drie:

– Zoek de oplossing als het probleem zich voordoet
– De strippenkaart
– Het beheercontract

zoek de oplossing als het probleem zich voordoet

Dit lijkt op het eerste gezicht de goedkoopste en makkelijkste manier. U regelt eigenlijk niets van te voren en als zich een keer iets voordoet, of er moet iets gedaan worden aan de IT omgeving gaat u shoppen op internet en kijken bij welke leverancier u het goedkoopst aan uw gerief komt. Dit kan lang goed gaan, maar op het moment dat zich een acuut probleem voordoet en u ASAP ondersteuning nodig heeft en u moet daar vervolgens een paar dagen op wachten, tja, dan wordt u daar waarschijnlijk niet heel vrolijk. Goedkoop is in dit geval dus duurkoop.

De strippenkaart

De strippenkaart-methode houdt in dat u vooraf een x aantal uren inkoopt. Elke keer dat uw IT-beheerder werkzaamheden uitvoert, worden de gewerkte uren van de “strippenkaart” afgetrokken. Het probleem van deze methode is dat de IT-beheerder er baat bij heeft om u zoveel mogelijk uren te verkopen. Des te mee problemen er zijn met een bepaald systeem des te meer uren er nodig zijn om het aan de praat te houden, des te beter het voor hem of haar is. U raadt het al, deze methode werkt meestal niet in uw voordeel.

Het beheercontract

En dan hebben we nog de beheercontract-methode. Dit houdt in dat u een vast bedrag per maand betaald voor het beheer van uw kantoorautomatisering. Het voordeel hiervan is dat het in het belang is van de IT-beheerder om zo min mogelijk uren nodig te hebben voor het beheer. Immers hoe minder uren er gemaakt worden, hoe meer er overblijft. Een goed werkende kantoorautomatisering is dus in het belang van de beheerder en natuurlijk ook dat van de klant.

Dit is ook de reden dat bedrijven die het beheer via een beheerovereenkomst doen, zullen zorgen dat het preventieve beheer goed geregeld is. Zij zullen uw systemen op afstand in de gaten houden en er als de kippen bij zijn in geval er een probleem ontstaat.

De beheerovereenkomst werkt een beetje zoals een verzekering. U weet wat u per maand betaald en als er een keer iets mis gaat dan weet u ook zeker dat uw IT-beheerder er alles aan zal doen om het zo snel en goed mogelijk op te lossen.

Het IT-beheer regelen middels een beheerovereenkomst levert dus een win-win situatie op. Het mag duidelijk zijn dat u voor een dergelijke beheerovereenkomst bij MarksMan-IT uitstekend terecht kunt!

leave a comment